Att hantera torrperioder som frilans

Det här blogginlägget om svackor i affärerna på Outlaw Design Blog fick mig att fundera över vad jag själv brukar göra när jag har jobbtorka.

För det är ju så. Jobben går upp och ner, ibland har man mycket – så mycket att man knappt kommer ihåg sitt eget namn – och ibland har man inget alls att göra. Själv finner jag de ”torra perioderna” oerhört stressande, jag börjar ifrågasätta mitt karriärsval, min egen kompetens och oroar mig över pengar och framtiden.

Men, ju oftare jag stött på en torrperiod, desto mer har jag lärt mig hur jag bäst hanterar dem. Jag har till och med börjat gilla dem lite lite grann, eftersom de ger mig en andningspaus.  Det jag brukar ägna mina torrperioder åt är att:

  • Bygga på min idébank. Idéer är ju det viktigaste man har som frilans, så idébanken behöver egentligen alltid fyllas på. Men under torrperioderna kan man göra det till en aktivitet; avsätta en dag för tidnings- och bokläsande, bollande med kollegorna, slösurfande.
  • Göra bokföring m.m. Har jag ordning på mina papper är i alla fall den ångestbiten ur vägen.
  • Få nya infallsvinklar. För mig brukar nya idéer och ny motivation komma dels när jag träffar vänner och bekanta, dels när jag gör roliga saker som att gå på museum, bio etc. Hjärnan behöver variation från datorskärmen!
  • Försöka att tänka positivt. Jag vet att på torrperioder följer regnperioder. Så bättre att passa på att njuta av lugnet än att stressa fram magsåret av oro.

Vad gäller blogginlägget jag tipsade om ovan stod där ett tips jag tänker ta till mig: att lära mig något nytt. Jag tänker ju ofta på att jag borde förbättra mina fotograferings- och Photoshopkunskaper. Nästa torrperiod ska jag se till att göra det …

Hur hanterar du en torrperiod?

/Lisa

1 kommentar

Filed under Frilansvardagen, Inspiration, Komma vidare

One response to “Att hantera torrperioder som frilans

  1. Jag gör som du faktiskt. Det är skönt med andningshål och som du säger: det går uppåt igen efter ett tag.

    Tack för konkreta tips!