Texten är levererad – men när skickar jag fakturan?

LÄSARFRÅGA: Jag skrev en artikel för ett magasin, och skickade in den inom deadline. Modigt nog skickade jag in fakturan på en gång. Tanken är ju att redaktören ska ge sitt ”ok” – och det köper jag!

Men vad händer om de dröjer med att läsa min text, trots att jag har lämnat in den i tid? För det har hänt mig, de skickade förvisso in fakturan till sin ekonomiavdelning, men redaktören var noga med att påpeka att de inte gör så, utan jag ska vänta med att skicka in den. Och då har de fortfarande inte läst texten, och meddelade att den inte var prioriterad.

Jag har förståelse för att redaktioner har megamycket att göra – men vad gäller, vilken praxis ska man följa?

Svar: Jag vet inte om det finns en generell praxis kring detta, men jag kan svara för hur jag brukar göra. Och det är att jag skickar fakturan nästan direkt när jag levererat texten. I uppdraget jag avtalat om ingår ju att jag ska få betalt för levererad text och utfört arbete.

Jag har aldrig varit med om att någon klagat på att jag skickat in fakturan ”för fort”, för även om fakturan är skickad är jag tydlig med att jag finns tillgänglig att göra ändringar i texten fram till publicering om det nu efterfrågas. (Om det är riktigt stora ändringar kan det faktiskt bli aktuellt att skicka nya fakturor för utfört arbete.)

Om magasinet du skrivit för inte ger betalt innan de har läst och ”godkänt” texten, tycker jag att de borde varit tydliga med det när ni avtalade om att du skulle skriva för dem. För mig verkar det absurt att du ska behöva vänta under obestämd tid på deras feedback innan du får ut ditt arvode. Skulle en rörmokare vänta med att fakturera utfört jobb tills kunden själv inspekterat rören när han kände för det, liksom?

Nej, skicka fakturan med en gång!

/Lisa

2 kommentarer

Filed under Ta betalt

2 responses to “Texten är levererad – men när skickar jag fakturan?

  1. Ellen

    Underbart! Har frilansat i snart två år men har ändå aldrig blivit riktigt klok på när fakturan egentligen ska skickas. Började googla (det var inte första gången), men hittade inga svar. Passade på att kika in om Frilansbloggen och döm min förvåning när det låg ett svar precis här. Det trodde jag inte. Tack! (Brukar generellt vänta på att de sagt OK och eventuella korrigeringar är gjorda, men börjar tröttna då det – som för frågeställaren – ibland kan ta väldigt lång tid.)

  2. Lisa Gahnertz

    Kul att du hittade ett svar här, Ellen!

    Som sagt, det verkar ju inte finnas en generell praxis kring detta, men jag tycker inte att det är fel att skicka fakturan snabbt (annars finns ju också risken att man glömmer av själv att skicka den, och sen går och undrar varför ens pengar aldrig kommer).