Är jag en riktig fotograf?

GÄSTBLOGG: ”Jaha, fotar du med en sådan kamera? En sådan har jag med!” Sen får man blicken som betyder: ”Kan du verkligen fotografera?” Sen har man den personen framför sig var man än står och fotograferar och om man försöker påpeka att man är bokad av exempelvis bröllopsparet och att det vore bra om jag fick ta mina bilder först, så kommer den där blicken igen; ”Jamen vi har ju likadana kameror. What’s the difference?” Ja vad är skillnaden?

Det här scenariot händer på nästan alla bröllop jag medverkat på, och det är varken trevligt eller inspirerande. I takt med tekniken och digitalfotografering så är det tillgängligt för alla vilket betyder att alla kan bli fotografer/kalla sig för fotografer.

Jag vet inte hur många som idag kallar sig för fotograf enbart för att de har köpt sig en ny, fin, DYR kamera. Som frilansfotograf så är det tufft att stå upp mot de stora etablerade fotograferna och många tänker inte på att det tar många år att bygga upp en gedigen utrustning (om man inte har ett dra åt h-vete konto då vill säga) för det är dyrt som bara den!

Därför blir det tufft att försvara sin utrustning och sin kompetens när brudgummens kusin Bertil drar fram sin JÄTTE-stora dyra kamera och – tataa! – sätter den på auto. Jag blir så arg. Ge mig den kameran istället och köp en liten pocketkamera och skänk resten av pengarna till välgörenhet.

Om man då frågar om slutare/bländare/ISO då får jag alltid en förvånad blick följt av: ”Jamen den har si och såhär många megapixlar!” Triumfkort! Slash där fick jag dig… Ja den där blicken igen…

Hur ska jag förklara detta på ett snällt sätt? Om du fotar med auto och inte kan några andra knappar så tror jag knappast heller att du har tänkt tapetsera stora väggar med dina bilder. I Bertils fall så hade det förmodligen räckt med fem megapixlar. Men vad vet jag … Jag kanske inte heller är en riktig fotograf

När är man en riktig fotograf då eller ett proffs? När man tar betalt eller när man har gått många långa utbildningar?

Eller …

När man har förmågan att gestalta något med pennan, penseln eller kameran och genom det skapar sin egen prägel på verket och kan klara av att få till ett kvalitativt slutresultat? Då kanske man är en “riktig fotograf” oavsett konstform, ålder kön eller utbildning.

Vad tycker du?

/Helena Kyrk

Helena är fotograf och sitter hos Frilansarna. Hur ser hennes bilder ut? Det hittar du på hennes hemsida.

4 kommentarer

Filed under Frilansvardagen

4 responses to “Är jag en riktig fotograf?

  1. Idpadida

    Yikes! Och jag tycker att JAG har det svårt med folk som tycker att ”översätta kan väl vem som helst göra”… Men kanske råkar alla, eller många, yrkesmänniskor ut för det här på någon nivå – att ”vem som helst” tycker sig kunna göra våra jobb, åtminstone någorlunda hyfsat? Vad säger ni journalister där ute? Och vad kan vi alla – översättare, fotografer, journalister, rörmokare… – göra för att öka medvetenheten om att våra jobb är ”på riktigt” och värda att betala för?

  2. Det står ju alla fritt att köpa vilken kamera man vill såklart, och har man ett intresse så finns det ju inga fel med det. Men jag tycker det är beklagligt att bara för att man har samma utrustning så betyder det automatiskt att man kan fotografera och att man blir ifrågasatt. Det har hänt så ofta nu så jag behövde få det ur mig *skratt*

  3. Frågan är väl om det är så viktigt att försvara sin ”heder”. Helena, jag kollade på dina bilder och du har verkligen all anledning i världen att kalla dig fotograf! Måste vi verkligen ha Bertils, kretis och pletis medhåll för att känna oss värda att kalla oss si eller så? Uppenbarligen kommer inte Bertil att i framtiden att köpa dina tjänster, så vad tjänar det till att försöka övertyga honom att du är värd ditt salt? Henri Cartier-Bresson klarade sig alldeles utmärkt med en liten Leica och en 50mm glugg. Så fortsätt fota och låt wisserbessrarna hållas, de kommer alltid att finnas och är aldrig värda att lägga ner energi på. (Om du nödvändigtvis måste säga något kan du muttra något om att du nyss köpt en sjukt dyr pensel/piano och snart ska måla/spela världens vackraste målning/stycke.)

    Må väl!

  4. Sofia

    Svårt det där.. Förstår att det måste vara en frustrerande situation.

    Jag hamnade nyligen på en sida där en självlärd fotograf med massa fin och dyr utrustning driver en blogg och numer även arbetar som fotograf. Jag är själv ingen fotograf, heller inte särskilt fotointresserad, men jag lade märke till att hennes bilder, om än väldigt stämningsfulla, var fyllda av ”fel”. Trädtoppar som sticker upp ur folks huvuden, jättekonstig beskärning etc etc. I mina ögon är hon en skicklig stylist, men hon är verkligen ingen fotograf! Hon kan ta ”proffsiga” bilder pga dyr utrustning, men hon kan inget om att komponera bilder på det sättet som jag inbillar mig att en riktig (utbildad) fotograf gör.

    Nu visar det sig dock att det går väldigt bra för henne, hon jobbar säkert lika mycket som etablerade fotografer med gedigen utbildning gör. Har hon inte då rätt att kalla sig fotograf? Hon livnär sig ju på detta? Jag antar att de etablerade fotograferna i trakten är avundsjuka men de får kanske skylla sig själva. De har uppenbarligen inte hängt med i vad folk vill ha vad gäller miljöer, styling, ”känsla”. Men jag skulle personligen aldrig kunna anlita en fotograf som inte KAN sin sak, bara för att jag gillar stämningen i bilderna. Och då skulle jag ändå vilja säga att stämningen ÄR otroligt viktig, men att ha en massa ”fel” i bilderna, som inte är där pga fotografens kreativa vision utan för att man helt enkelt inte KAN fotografi.. det håller inte. Jag tycker inte att man är en fotograf då.

    Man undrar hur framtiden kommer se ut? Kommer vi alla vara ”fotografer” eftersom ”alla” kommer ha avancerade kameror hemma..?