Pepptalk till frilansgröngölingar

Jag har märkt att jag har börjat predika om vikten av att njuta under lugna perioder. Jag minns hur jag brukade stressa upp mig när veckans dagar gapade tomma i kalendern. Men efter snart fyra år som frilans har jag lärt mig att lita på att uppdragen dimper in förr eller senare. Efter lugnet kommer stormen med täta deadlines och helgjobb och då ångrar man alltid att man inte hade vett att njuta.

Men när hade jag senast en lugn period? Jag räknar bakåt och kommer med skräckblandad förtjusning fram till att det var någon gång i mars. Kan det vara så att det har lossnat? Är frilansens ökända hundår över för min del?

Nyss fick jag ett mail från en redaktör som ville ha in mig som recensent eftersom hon tyckte att jag hade en intressant bakgrund. Jag har en bakgrund! Jag är inte längre den nyexade och osäkra gröngölingen som trevande gav sig ut på en tuff frilansmarknad. Jag har kommit över backkrönet.

Nästa gång du känner stressen stiga över uppdragen du inte får eller idéerna som inte kommer, tänk på att varje dag leder dig framåt. För varje mail du skickar och varje rad du skriver kommer du närmare målet. Snart kan det vara  redaktörerna som jagar dig!

/Cecilia Köljing

Cecilia är frilansjournalist och sitter på Frilansarna.

2 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Gästbloggar, Komma vidare

2 responses to “Pepptalk till frilansgröngölingar

  1. Pingback: Tweets that mention Pepptalk till frilansgröngölingar | Frilansbloggen -- Topsy.com

  2. Vilket härligt inlägg! Så sant, så sant!

    Emilia