Få inspiration genom motion

Som ny skribent funderade jag en del på hur vardagen för mig skulle se ut. Varifrån skulle inspirationen komma? Att bläddra i diverse magasin och slumpsurfa efter information hade jag testat på, men blev mest blivit stressad och kände att det fanns så mycket av allting. Dessutom ville jag att idéerna på något sätt skulle komma till mig.
I samband med detta, kan jag också berätta att jag är beroende. Av fysisk aktivitet. Det var en av anledningarna till att jag började frilansa, för det skulle möjliggöra träning på mina villkor.

Det intressanta blev hur jag kom att använda träningen som en källa till inspiration.

Jag minns ett av mina första uppdrag – jag hade precis lagt på luren efter samtal med en redaktör. Vi hade bestämt att jag på relativt kort tid skulle skriva en artikel för henne. Upplägget var enkelt – en intervju med någon som hade kost som specialité och vinkeln var hur kosten kan förstärka träningsresultaten. Det nästan vibrerade i fingrarna, nu skulle här skrivas! Samtidigt fanns det en nervositet – vem skulle jag kontakta? Hade den personen tid att träffa mig? Ja, en del vånda kom över mig.

Då gjorde jag något som sedan har färgat resten av mitt arbete som frilans. Jag släppte allt för en timme och gick ut.

Jag promenerade i mitt område, en powerwalk blev det – med inspiration som resultat. När jag kom hem hade jag fem namn på olika personer som skulle funka för artikeln. Nu kunde jag i lugn och ro börja arbeta, och endorfinerna var en hjälp på vägen. En klar skalle underlättar.

Mitt råd till dig som sitter mycket framför skärmen – utnyttja din frihet genom att träna, röra på dig och få på så sätt inspiration/idéer på ett alldeles ypperligt sätt!
Jag var på en föreläsning för ett drygt år sen, med Klas Hallberg. Han skriver i sin bok YCDBRALAI om att mata in, problematisera (eller att just inte göra det), vila och mata ut svaret. Enkelt sagt – det är under vilan som saker och ting händer! Eller som i mitt fall – det är under den fysiska aktiviteten som det händer. Hoppas att du också får inspirationen till både ett hälsosammare liv och med idéer som kommer till dig!

/Emilia Arvidsson

Emilia är frilansskribent inom områdena kost, motion, hälsa & psykologi. Hennes blogg hittar du här.

6 kommentarer

Filed under Gästbloggar, Inspiration

6 responses to “Få inspiration genom motion

  1. Carola

    Inspirerande blogg-inlägg. Jag har inte tränat sedan jag födde mig dotter, förutom promenader till och från dagis varje dag och lite annan vardagsmotion. Men tidigare i höst köpte jag ett träningskort på gymmet som ligger 3 minuters promenad hemifrån (där jag också jobbar) och igår köpte jag ett par längdskidor. Det ska bli spännande att se om jag kommer att ha nytta av träningen, dels för hållningen och kroppen (stillasittande jobb är inte bra) och dels för hjärnan och inspirationen. Jag tror på det i alla fall.

  2. Ida

    Oj, så mitt i prick. Ska genast bekanta mig med din blogg! Jag är frilansöversättare och har grupptränat på fritiden sedan 2003 ungefär (gympa, core, yoga). 2008 tog jag klivet över ”till andra sidan” och blev instruktör. Det har jag inte ångrat en sekund – trots att det äter upp massor av tid som jag ”skulle kunna jobba och få betalt” på. Jag får allt jag inte får vid skrivbordet: träffa massor av människor av alla de slag, tvingas släppa illusionen om att jag har kontroll över (nästan) allt, och så själva rörelsen/motionen då – dessutom med ett närmast absolut tvång på att vara där om inte brutna ben eller feber stoppar mig. Vilket sannerligen är på gott och ont, men mest på gott. Dessutom får jag nåt som liknar en karriär (inte lätt att karriära på traditionellt sätt som frilans) – jag har hittills utbildat mig i en ny träningsform per år🙂.

  3. Dora

    Intressant och fint skrivet. Du, prova Bosu… min favorit träningsform som jag så enorm saknar här i Lund! hade varit roligt att få höra din upplevelse av den fantastiska redskapen.

  4. Svenne

    Hej, jättebra skrivet.

    Här är rätt adress till Emilias blogg, den som finns här uppe fungerar inte.

    http://www.enemilia.blogg.se

    kram

  5. Hej!
    Jättefint o klokt skrivet! Men ack så svårt att efterleva… men jag går med de tankarna mycket nu, att stärka mig själv, min kapacitet, vila hjärnan, öka kroppsuppfattningen etc genom rörelse. Det blir nog att jag tar upp frigörande dans igen, vilket enligt mig är det absolut roligaste sättet att röra mig på…. Får en enorm energi efter ett pass. Känner oxå igen det du skriver, att du reder ut tankar o klarnar hjärnan under en powerwalk. Har jag ofta gjort o det är suveränt!
    Ha det fint!
    Hälsningar Helena M

  6. frilansbloggen

    Svenne, tack för påpekandet! Nu ska det vara rätt.

    /Lisa