Identifiera din drivkraft och bli gladare på jobbet

Tidigare i höstas läste jag Lycka på jobbet – En handbok i konsten att finna mening i arbetet av Dalai Lama och Howard C Cutler. Jag fick syn på den på biblioteket och drogs genast till titeln. Framför allt för att jag just då kände mig ganska trött på att jobba; jag höll på att starta upp frilansandet efter en längre period som anställd och det mesta kändes trögt och besvärligt. Jag kunde inte riktigt komma ihåg varför jag tyckt att det var så roligt att frilansa från första början.

Jag hade helt enkelt tappat bort min drivkraft.

Nu har det gått ett tag sedan jag läste boken, och framför allt är det en sak jag tagit med mig från den och funderat på under hösten.

Dalai Lama menar att grunden för lycka på jobbet ligger i vår drivkraft. Den kan till exempel bestå av en lust att tjäna pengar eller att nå framgång. Men han påpekar att när vi väl har nått de där pengarna eller den där framgången, vill vi ha mer och börjar genast sträva efter något annat. Alltså, att nå ett sådant mål kan ge en kortvarig glädje, men inte långvarig lycka. (Håller ni med? Det gör jag, av egen erfarenhet.)

Nej, långvarig lycka får man istället av att känna att det man gör är meningsfullt. Enligt den buddhistiska principen uppnås denna känsla av att man gör något meningsfullt till gagn för andra, inte bara för en själv.

Jag har burit den tanken med mig i höst. Och insett att det var när jag ändrade mitt fokus, från strävandet efter pengar eller att sälja till den eller den tidningen, som min glädje att jobba kom tillbaka. Helt enkelt när jag började tänka på mottagaren av det jag skriver. Det var ju det som var min drivkraft från början: att roa eller inspirera mina läsare, att lära dem något nytt, att föra ut nyheter eller komplexa uppgifter på ett lättillgängligt sätt. När jag började tänka så kändes mitt arbete meningsfullt igen.

Och naturligtvis var det då den där spärren lossnade …

Jag är ingen Moder Theresa. Ja, jag strävar fortfarande efter att tjäna mer pengar på mitt frilansande och att skriva för bra uppdragsgivare. Men jag märker att när det blir mitt enda fokus, så mår jag dåligt och känner mig som en robot. Att påminna mig om att det jag gör i mitt arbete inte bara är till gagn för mig själv hjälper mig att komma vidare och känna mig mer tillfreds med mitt arbete.

Vad tänker ni? Vad är era drivkrafter?

/Lisa

3 kommentarer

Filed under Inspiration, Komma vidare

3 responses to “Identifiera din drivkraft och bli gladare på jobbet

  1. Vad härligt detta är. Att faktiskt sätta ord och mening på våra drivkrafter. För det är sant, att det är bra att ställa sig frågan: varför skriver jag, egentligen? Jag tror inte jag har formulerat det klart än, för mig själv. Men någonstans handlar det också om processen – att en text och en artikel växer fram. Från vaggan till publicering. Och att jag själv kan känna mig stolt över det. Och att träffa respondenter – lära sig något nytt… Också känslan av att se sitt verk, i skrift, på papper… Det tycker jag är häftigt och kanske en drivkraft. Tycker också om din tanke om att du tänker på dina mottagare. Med det framför oss kommer vi producera grymma texter! Tack för ett mycket bra inlägg!

    Emilia

  2. Ja, tack för ett bra inlägg! Jag gläds varje gång ett nytt frilans-inlägg dyker upp på skärmen. Ni peppar och inspirerar så braaa!

  3. Lisa Gahnertz

    Tack Emilia och Ylva! Det glädjer mig att ni gillar bloggen.🙂

    Emilia – håller absolut med dig om att känslan av att se sitt arbete i tryck är en viktig drivkraft. Särskilt när man själv kommit på idén, sålt den, jagat intervjupersoner, sett den växa fram… Processen från ax till limpa helt enkelt. Då kan jag känna mig löjligt nöjd med mig själv.