Läsarfrågor: Säljmejlsrutiner och krönikeskrivande

Carola frågar: Jag är nyfiken på hur ofta ni skickar ut säljmail? Har ni någon rutin, typ att måndagar innebär försäljningsdag. Hur ofta kan man skicka ut säljmail till samma tidning (ifall de inte nappar alltså)? Har ni några återkommande rutiner rent allmänt? Jag vill själv börja 2011 med bättre rutiner och kunna sälja mera.

Svar: Jag har inga speciella rutiner när det gäller att skicka säljmejl, t.ex. att måndag är säljmejlsdag, även om det säkert är en bra idé att ha det. Detta är något jag också övar mig på och hoppas få bättre rutiner kring, särskilt som säljmejlskickandet gärna blir lidande när jag har mycket jobb på gång. Och sen står man där, alla deadlines levererade men inget sålt…

Vad gäller hur ofta man kan skicka säljmejl till samma tidning … Tja, så ofta som du vill och ids med, tycker jag! Ett nej är ju inte bara ett nej utan kan också ge en indikation på vad tidningen vill ha, så något lär man ju sig på vägen. Fast när jag fått många nej brukar jag faktiskt tappa sugen, det måste jag medge. Även om det är dumt.

Däremot har jag särskilda rutiner efter att jag skickat ett säljmejl, och det är att höra av mig igen via mejl eller telefon efter 3-7 dagar om jag inte fått något svar. Andra rutiner jag har är att jag helst skriver på morgonen när jag är klar i huvudet, och ägnar eftermiddagen åt mer ”utåtriktade” aktiviteter, typ redaktörskontakt, mejlande, bloggande, intervjuer. Jag tror att det helt enkelt gäller att pröva sig fram för att identifiera det som funkar för en själv.

Magdalena frågar: Jag är rysligt sugen på att få texter publicerade och undrar hur jag bör gå tillväga. Vilka tidningar är okej med att publicera krönikor bara sådär utan att man regelbundet skriver för dem (till exempel Metro har ju sina regelbundna kolumnister)?

Svar: Jag har dålig inblick i hur det funkar med ”rekrytering” av krönikörer, men just som du skriver med Metro är det ju alltid samma kolumnister som återkommer i tidningarna och som profileras hårt. Därför tror jag att det kan vara svårt att få in någon enstaka krönika.

Jag tror att det du kan göra är att höra av dig till tidningarna du är intresserad av och kort introducera dig själv. Skicka med ett arbetsprov och berätta vilka dina specialämnen är. Framför allt tror jag att redaktörer letar efter krönikörer med både egen röst och nisch, och som inte är rädda för att väcka reaktioner. Om du är helt ny kan en bra idé vara att rikta dig mot landsortspressen, och framför allt: skaffa dig erfarenhet genom att blogga!

/Lisa

Har du också en fråga? Mejla den till frilansbloggen@gmail.com så försöker vi svara så gott vi kan!

Advertisements

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Mediavärlden, Nybörjartips, Sälj din idé

Kommentarer inaktiverade.