Företagsnamn nu i hamn

På lunchen i dag frågade jag min kollega Karin hur hon hade tänkt när hon döpte sitt designföretag Vid Form. Jag hade hört henne säga företagsnamnet på telefonen och tyckt att det lät så bra. Karin på Vid Form. Så himla proffsigt, kände jag som efter tre år ännu inte kommit på vad mitt företag ska heta. Det måste låta yrkesmässigt när man svarar i telefon, det är viktigt. Tänk om man sitter där och skäms för sitt egenhändigt hopsnickrade namn. Det skiner garanterat igenom.

– Ja, hej det är Christina på Min Mysiga Skrivveranda AB. Jag är frilansjournalist och fick precis en grymt bra idé, har du tid en stund?

Nej, knappast.

Karin förklarade att när hon valde namnet var det mycket företagets verksamhet som styrde.

Kanske Onsala media då? Då förstår man åtminstone vad min firma sysslar med. Och var den ligger. Dessutom vill jag ha med både reportage och förlag i samma ord på något sätt, när ambitionen är att både skriva artiklar och ge ut böcker. Men tänk om jag flyttar? Hur blir det då?

– Fast jag tänkte på din mejladress, sa Karin. Du skriver lettres.christina i den. Lettres är väl bra!

Jag förklarade uppkomsten till min mejladress där största anledningen är att jag har ett för vanligt efternamn. En annan förklaring är att jag är en frankofil av stora mått. Lettres betyder ju brev på franska. Christinas brev helt enkelt.

Men lettres betyder även bokstäver. Så passande på en enskild firma för en Parisälskande journalist och författar-wannabe! Massor med bokstäver som bildar ljuva ord att forma vidsträckta reportage och omfångsrika romaner av.

– Lettres. Det låter ju som namnet på en fransk kulturtidskrift! utropade en annan kollega, Per-Johan, som också deltagit i jakten på det perfekta företagsnamnet.

Saken var klar. Jag kastade mig ner framför datorn och klickade i en sällan skådad hastighet fram Bolagsverkets hemsida.

/Christina Abrahamsson

Christina är frilansjournalist och sitter hos Frilansarna.

3 kommentarer

Filed under Frilansvardagen, Gästbloggar

3 responses to “Företagsnamn nu i hamn

  1. Idpadida

    Att hitta ett namn är en märklig historia – lite som att skaffa en tatuering, skulle jag tro. Man ska liksom snabbt och lätt bestämma sig för något som man (förhoppningsvis) ska bära med sig resten av livet…man vill inte ”tänka för mycket” men kan ju inte vara FÖR impulsiv heller. Själv har jag i tio år släpat runt på ”Idjom”, som inte många begriper sig på – och de som gör det tycker ändå inte att det är så fyndigt som JAG tyckte när jag kom på det. 🙂 Jag har lovat lilla firman ett nytt namn i tioårspresent och har en riktigt bra idé på gång…den har mognat i snart ett år nu, och känns bara bättre och bättre. Vänta bara. 🙂

  2. Lisa Gahnertz

    Det är så att man blir riktigt nyfiken på ditt företagsnamn nu, Idpadida. 🙂

    Själv har jag inte riktigt sett behovet i att ha ett företagsnamn, tycker det räcker med mitt eget namn när jag presenterar mig. Men om jag skulle vara intresserad av att göra mer än att bara sälja artiklar, då är det klart att det kanske hade varit en bra idé…

  3. Idpadida

    Ja, jag behöver ju verkligen inget företagsnamn egentligen – jag sysslar ju väldigt lite med säljande aktiviteter (många hittar mig via SFÖ, eller genom att en projektledare som jag jobbat mycket med byter översättningsbyrå och ”tar mig med sig”). Men som ordnörd är det svårt att låta bli att leta efter det där Perfekta Namnet som både berättar vad man gör, är roligt och gärna har minst två-tre dimensioner till. Det har mitt nya namn, tycker jag. Återstår att se när jag får tummen ur…