Den fantastiska feministiska tankeloopen som botemedel mot prestationsångest

Frilansandet saknar gränser, det går alltid att göra lite till. En kan alltid ringa ett samtal till och dubbelkolla. En kan alltid läsa några rapporter till. En kan alltid jobba igenom texten en gång till. En kan alltid be en person till ge respons. En kan alltid…..

Som om det inte vore nog, kan en alltid göra fler saker, hitta lite intressantare uppdragsgivare, komma på några fantastiska projekt till, känna lite coolare folk. Jag har en tendens att titta på andra. Hen skriver ju med ett fantastiskt språk och hen lyckas producera så många texter hela tiden. Jag borde göra allt. Det finns inget stopp.

Det där kompetent kvinna/duktiga flicka-idealet sitter där, hur medveten jag än är om det. Kritik svider i bröstet och jag bestämmer mig genast för att nästa gång köra med extra allt. Till det kommer idealet att vara en bra feminist som inte sitter fast i prestationsångest utan ser mitt eget värde, som vågar och stöttar andra istället för att konkurrera. Det går inte riktigt ihop utan blir snarast det som brukar kallas dubbel bestraffning.

Men då finns den fantastiska feministiska tankeloopen som snurrar det ett halvt varv till! I stället för att pressa mig några nivåer upp och försöka prestera det mesta och bästa och bli olycklig när jag inte lyckas, vränger jag till duktighetsbehovet till min lata sidas fördel. Med tankeloopen kan jag gå iväg och göra något trivsamt och meningslöst samtidigt som jag då är en mycket duktig feminist. Duktighetsbehovet får sitt medan jag latar mig.

/Sofia Hultqvist

Sofia är researcher och sitter hos Frilansarna.

3 kommentarer

Filed under Komma vidare

3 responses to “Den fantastiska feministiska tankeloopen som botemedel mot prestationsångest

  1. Åh! Just det där tycker jag är det allra svåraste med att vara frilans. Vissa dagar sitter jag som på nålar eftersom jag egentligen inte orkar göra något, och alltså borde ta ledigt. I stället skruvar jag fast mig på en stol och tvingar mig att göra… ingenting. Inte så konstruktivt. Då försöker jag intala mig att det bästa med att vara frilans är att man en dålig dag kan bara skita i det. Det kan inte 9-5:arna.

  2. Lisa Gahnertz

    Jag har lite av en sådan dag idag. Jag hatar det – det blir bara att jag slösurfar och det mår jag ju inte precis bättre av. Jag ska nog lyda ditt råd med att bara ta ledigt idag istället, Ingrid!

  3. Använde tankeloopen igår. Funkade! /Jenny