Fikans förträfflighet

Varför ska jag sätta mig i soffan med en kaffekopp när jag lika gärna kan ta den med mig till skrivbordet? Äsch, jag hinner inte nu när det snart är deadline… Känns tankarna igen?

Fika är fint, men lätt att glömma eller strunta i om man är frilans. Men att ta en paus, och då menar jag en riktig paus, gör dig piggare och mer effektiv. Det är riktigt skönt att ta och tömma hjärnan på det där som du sysslar med just nu och istället prata med en kollega, lyssna på radion eller bara titta rakt ut i luften ett slag.

Hos Frilansarna har vi infört tisdagsfikan. Den som har städvecka bjuder på fika och vi tar oss tid att sitta ner och bara prata en stund. Samtalsämnena blir högt och lågt. Senast diskuterades allt från borgerliga begravningar, lyckotest och lärstilar till husdjursnamn och bokstavskombinationer till exempel.

Försök att ta dig en fikapaus oavsett om du sitter på kontor, hemma, jobbar själv eller tillsammans med andra. Det tjänar du på. Jag lovar.

/Jenny Fornell

Lämna en kommentar

Filed under Frilansvardagen, Gästbloggar, Inspiration

Kommentarer inaktiverade.